"Én nem tudom, mi ez, de jó nagyon,Elrévedezni némely szavadon, Mint alkonyég felhõjén, mely ragyog, És rajta túl derengõ csillagok. Én nem tudom mi ez, de édes ez, Egy pillantásod, hogyha megkeres, Mint napsugár, ha csillan a tetõn, Holott borongón már az este jön. Én nem tudom mi ez, de érzem, Hogy megszépült megint az életem, Szavaid selyme szíven simogat, Mint márciusi szél a sírokat. Én nem tudom, mi ez, de jó nagyon, Fájása édes, hadd fájjon, hagyom. Ha balgaság, ha tévedés, legyen, Ha szerelem, bocsásd ezt meg nekem!"
Egy magyar és egy amerikai a nemzeti vívmányokról beszélgetnek. Így az amerikai: - We have George W. Bush, Stevie Wonder, Bob Hope and Johnny Cash. Mire a magyar: - We have Ferenc Gyurcsany, no wonder, no hope and no cash.
A rendőr és családja új lakásba költözik. Rendezkednek, kijelölik a falon a képek helyét is. A férj egy széken állva, kalapáccsal a kezében várja, hogy az asszony odaadja a szöget. Az asszony véletlenül fordítva adja, úgy, hogy a szög feje áll a fal felé. - Anyukám! Adj egy másikat! Nem látod, hogy ez a szemközti falba való?
- Kaphatnánk egy szobát éjszakára? - Persze. Házasok? - Igen, mind a ketten.
Lány és fiú beszélgetnek. Fiú: - Mi a foglalkozásod? Lány: - Az EDS Hungary EMEA North-Central HUB Központjában az ABN AMRO Team-hez tartozó Workplace Services - Service Deskjén vagyok Chat Support Agent. És neked? - Ács.
A kislány nézegeti az édesanyja krémjeit a füdőszobában: - Ez mire jó? - kérdezi. - Hogy szép fényes legyen a hajam. - Hát ez mire való? - Hogy szebb legyek. - Akkor ezt kidobhatod, mert semmit sem használ!
A szőke nő levelet kap a nászúton lévő barátnőjétől: - Az idő pocsék, egész nap a szobában gubbasztunk. A szőke gondolkozik, majd megszólal: - De mit jelent az, hogy gub?
- Éjjel az anyósoddal álmodtam. - És mit mondott? - Semmit. - Akkor az nem ő volt.
Nő: Jó volt a szeretkezés. Most fekszünk egymás mellett, elgondolkozva néz felfelé. Aggódom. Vajon miről gondolkozik? Biztos a kapcsolatunkról. Ó jaj, ráncolja a homlokát. Biztos döntésre jutott. De nem szól. Csak összeszorítja az ajkait. Mérlegel, számítgat. Biztos végigfut az agyán, hogy már két éves a kapcsolatunk. Talán azt is észrevette, hogy egy kicsit meghíztam. Nem szól semmit. Csak néz felfelé szigorú arccal... Férfi: Ott a plafonon az a légy. Mászkál. Vajon hogy a francba nem esik le?
A gazdag férj korábban jön haza üzleti útjáról, és a kertészt a nappaliban találja, lába az asztalon, kezében whiskey, szájában pedig drága szivar. - Látom, magának aztán jól megy nálunk! - kiált felháborodottan a férj - Még jó, hogy a feleségemet nem ülteti az ölébe! - Már gondoltam rá, de a nagyságos asszony még nem jött fel a sofőr szobájából.
A skót taxival utazik. Éppen egy sikátor mellett haladnak el, amikor a sofőr észreveszi, hogy a ház tövében egy férfi egy eszméletlen nőt rugdos. A sofőr megállítja az autót, kiugrik és elkezd rohanni a verekedők felé, hogy megmentse a nőt. A skót lehúzza az ablakot és kétségbeesetten kiabálja: - Álljon meg! Ne menjen oda! Jöjjön vissza, elfelejtette megállítani a taxiórát!
Magyar hip hop Az első valódi rapslágert az Animal Cannibals szállította. A csapat még 1989-ben alakult, igaz, akkoriban a tagok (még hárman) gimnáziumi éveik elejét taposták. Sürgölődésükből 1995-ben lett saját lemez, az viszont nagy hirtelen iszonyatosat tartolt. Első daluk a Takarítónő volt, aztán jött például az Ülünk a vonaton - és akkoriban az ember nem láthatott takarítónőt vagy nem ülhetett vonatra úgy, hogy a társaságból valaki hirtelen ne kezdje el skandálni a (szándékosan) idiótára vett sorokat. Az AC tehát szintén nem a valódi, "egyedül hiteles" gettómentalitást képviselte, úgyhogy (nem meglepő fordulat:) őket sem szerették nagyon a föld alatti körök. De aztán kiderült, hogy ők aztán tényleg tesznek a magyar hip hop-életért; megszervezték például az egyetlen nagy tehetségkutató versenyt, a Fila Rap Jamet. Az első néhány alkalom után a döntősöket külön CD-n népszerűsítették, és a nyertes külön is megmérethette magát. Egy igazán nagy sztár került ki innen: Sub Bass Monster, de egy rövid időre országos ismertséget szerzett például Kicsi G (a remegő kezű agysebészről szóló, igen mély értelmű számával), és Pain is. Ez utóbbi előadó A szex vajon mi? című számával hónapokra adott röhögnivalót a serdülő ifjúságnak, hogy aztán nyomtalanul eltűnjön, majd mostanában újra felmerüljön Hárem című számával. A kilencvenes évek közepe, nevezetesen 1995 a magyar rap másik nagy csapásirányának bemutatkozó éve. Ganxsta Zolee, aki korábban a Sex Action nevű dirty rock bandában dobolt, az egész országot megrázta szókimondó, erőszakos szövegeivel. "Bumm a fejbe, halott vagy haver!" - ez lett az új szlogen, amit mindenki ismert. Az idősebbek azon háboroghattak, hogy micsoda mocsok ez az egész, mit keresnek a pénz és a szex körül forgó dalszövegek az eleddig erkölcsös magyar kultúrában; a fiatalabbak pedig azon, hogy a gettó-imidzset felvevő Zolee nem is igazi "gengszter", mi több, az anyukájával él még mindig. A szörnyülködés eltartott még néhány év (illetve lemez) erejéig, aztán mindenki megszokta, hogy a Pierrot irányításával készülő zenei alapok igenis nagyon profik, az imidzset pedig nem kell annyira komolyan venni. A közbülső állomás az a vélemény volt, hogy "akinek nem tetszik, ne hallgassa", mostanra pedig eljutottunk oda, hogy Zolee a hazai talk show-k egyik leginkább megbízható vendége. Bár közben persze sok minden megváltozott: nemcsak ő volt már rosszfiú, westernhős és dél-amerikai diktátorjelölt, hanem a nyilvánosság tűrésküszöbe is alaposan eltolódott. Noha Zolee nem volt "igazi" gettóarc, felfedezettje, Dopeman valódi nyóckerbeli fickó, aki rapklubokba járt, így ismerte meg Döglégy, és vette be a Kartelbe. 1997-es szólólemeze, a Fordul a kocka újabb megpróbáltatást jelentett a prűdebb közvéleménynek, mert Ganxstáéknál láthatóan komolyabban vette a gengszterrapet. De persze ez is siker lett. Dopeman aztán amerikai mintára létrehozta a maga kis "családját", a La Mafia Familiát, és több tehetséget is felkarolt. Közülük a roma trió, a Fekete Vonat aratta annak idején a legnagyobb sikert. Az első lemez után viszont összeugrottak felfedezőjükkel, a vita oka: pénz, az igazság nem tudni, hol van, viszont az eset következtében kirobbanhatott végre az első komolyabb verbális háború. Amerikában, mint tudjuk, a fenyegetések néha (gyakran) valódi lövöldözésekbe torkollnak - nálunk szerencsére csak válogatott szidalmak hangzottak el több lemezen is. (A dolog előzményei közt ott van például a Kartel válasz nélkül maradt beszólása az Animal Cannibalsnek, vagy Geszti Péter cikizése). Nagyjából ezek a legfontosabb események a magyar rap föld felett is látszó történetében - ugyanakkor nem szabad megfeledkezni arról, hogy az undergroundban már több mint egy évtizede folyik az élet. Eleinte a szó szerint a föld alatt: néhány budapesti metróaluljáróban (pl. a Lehel téren) hallgatták a zenét és gyakorolták magukat a breakben az elkötelezett arcok. Meg persze fújtak, vagyis graffitiztek rendületlenül. Eddig inkább arról volt szó, hogy hogyan kerültek szembe a "sztárokkal" - meg kell említeni azonban, hogy a szubkultúra képviselői egymás között igencsak összetartók, majdhogynem egy nagy családot alkotnak. Néha valaki feldugja a fejét a nagy magyar popzenei valóságba (pl. Árral szemben), de ez a kevésbé jellemző. Úgy tűnik, hogy a kis magyar piac ennél több nagy előadót aligha tud "eltartani". Mióta van az internet, és egyre könnyebben hozzáférhetőek a félig-meddig profi zenekészítő masinák, azóta minden ilyesféle mozgalom helyzete jobb. A www.rapnet.hu oldalon rengeteg letölthető dalt találunk, a www.hiphop.hu csapata pedig nemrég eljutott odáig, hogy profi honlapjuk mellé nyomtatott újságot (Raplife) is összehoztak, ahonnan nemcsak azokat a sztárokat ismerhetjük meg, akikkel tele van a tévé. A rengeteg bulit szervező Gimmeshot Crew pedig kiadta első lemezét is Senával, a fekete rapper-lánnyal. Mango, a mindenki által elismerten legjobb magyar hip hop-DJ, pedig már nemzetközileg is egyre ismertebb. Végül meg kell még említenünk, hogy az elmúlt évek egyik legnagyobb meglepetése, a rendkívül szórakoztató Bëlga együttes nem sorolható be sem az under-, sem az overgroundba. Az ő példájuk azt mutatja, hogy a kereskedelmi tévék és az önszerveződő csoportok körein kívülről is létre lehet hozni, és el lehet terjeszteni azt, ami igazán újszerű és hatásos. A magyar hip hop története tehát mostanában kezd igazán izgalmassá válni.
A kisunoka megkérdezi a nagypapát, mi az, hogy átlag. Nagyapi mond egy példát: - Te 8 éves vagy, én 80, tehát ketten együtt 88 évesek vagyunk, vagyis átlagban 44 évesek, ami a legszebb férfikor. De dugni te se tudsz, meg én se!